perjantai 17. lokakuuta 2008

Koulutusta pedagogisesta johtamista

OPPIMISKESKUS AURORA tarjoaa kaikille koulun pedagogisesta johtamisesta kiinnostuneille espoolaisopettajille ja rehtoreille maksuttoman koulutuspäivän tästä rehtorin ydintehtävästä. Mukaan voidaan ottaa väkeä muualtakin, jos paikkoja jää vapaaksi.

Miten koulua johdetaan pedagogisesti? Mitä tarkoittaa koulupedagogiikkaa? Miten tarttua rakenteisiin, prosesseihin ja kuinka vaikuttaa ihmisiin? Kuinka rehtori voi johtaa opettajia, muuta henkilökuntaa, oppilaita ja vanhempia?

Koulutuspäivässä keskiviikkona 29.10 on kaksi osaa.

Aamupäivän ajan(klo 9-12.45) osallistujilla on mahdollisuus seurata puoliksi palaneen Auroran koulun arkea kahdessa eri toimipisteessa ja klo 12.45- 14.00 myös turvallisen iltapäivän (TIP) toimintaa.

Klo 14-17 alkavaan pedagogiseen iltapäivään liittyy nähdyn reflektointia ja yhteistä ammatillista johtamiskeskustelua.

Mukaan koulutustilaisuuteen otetaan 12 ensimmäisena ilmoittautuvaa rehtoria, apulaisrehtoria ja pedagogisesta johtamisesta ja muutostyöstä kiinnostunutta opettajaa. Kurssin johtajana toimii rehtori Martti Hellström. Mukaan mahtuu vielä muutama.

Osallistujille lähetetään viikkoa ennen tilaisuutta lyhyt koulutuspäivään valmistava nettikyselylomake.

Ilmoittautumiset osoitteella martti.hellstrom@espoo.fi

Tervetuloa

lauantai 11. lokakuuta 2008

Letter from Eduardo Andere

I am very sorry about the Kauhajoki Tragedy. I just published in a Mexican national newspaper an op-ed column about Finland and the tragedy and concluded with the following paragraph translated from Spanish: "The world's school community deeply moved by this tragedy shares its heart and feelings with the innocent victims and their families. Finland is the house of a great people".

On a different note I would like to congratulate the people of Finland for the Nobel Prize receipent former Finnish President Martti Ahtisaari. I was very happy to hear the news.


Best regards
Eduardo

maanantai 22. syyskuuta 2008

QUEST STAR: Professor Eduardo Andere



Dear Principals, I have studying high performing education systems since March 2004 when I started in Finland. After a visit to schools and speaking with principals, teachers and experts in Finland and visited 18 other countries to be able to carry a comparative analysis. An academic book out my study is coming soon to be published by the University of Hong Kong. When ready I will let you know. I was so impressed (no wonder all the people around the world is impressed by the high and conssitently high performance of Finland) with Finland that I have returned four more times.

There is very little that I can say about Finland and Finnish education system that you do not know already. But let me add a couple of perspectives: principals today face new challenges that makes their work in schools more demanding, and Finland in general face one challenge "staying on top". As Hannele Niemi (from Helsinki University) once told me: "there is only one direction you can go when you are first".

Well being first is not certainly the most important thing in education, and you Finnish educators know this more than anyone else. But the worse thing it could happen to anyone is to sleep the dream of success. Japanese say: "Failure is the mother of success"; the contrary might be true if one is not challenged by success. I get back to you soon! Eduardo

Mr Eduardo Andere is a professor of Education. He has been doing research about Finnish education for some years (since March 2004). This time he wanted to get a deeper insight into the reasons behind the Finnish success and what schools are doing in order to enhance teaching and learning. We had a privilage to pay him a visit in our school a few weeks ago.

sunnuntai 21. syyskuuta 2008

Mitä rehtori toivoo tutkimukselta?

VERKOSTON sivuilla avataan näin toiveikkaasti ensimmäinen keskustelu. Teemana on, mitä rehtori toivoo tutkimukselta. Millaisesta tutkimuksesta meille olisi hyötyä? Mitä meidän kannattaisi itse tutkia?

Rohkeasti vaan keskustelemaan. Kommentointi ei edellytä rekisteröintiä, eikä nimi näy, ellei sitä itse näkyviin kirjoita.

Rehtoriverkoston blogi on avattu


REHTORI-TUTKIJANA-VERKOSTOLLE on avattu blogi osoitteessa http://rehtoritutkijanaverkosto.blogspot.com/

Blogi on kaikille rehtoreile ja rehtorin työstä kiinnostuneille tarkoitettu avoin sivusto, jonka tarkoitus on innostaa itse kutakin kehittämään ammattiamme tutkimuksen keinoin ja tuloksia hyödyntäen.

Verkoston vetäjä käynnistää keskusteluja. Keskusteluun houkutellaan aika ajoin mukaan provokaattoteiksi tutkimuksen asiantuntijoita.

SYYSKUUN keskustelun pääteemana on, mitä rehtorit toivovat tutkimukselta? Millaisesta tutkimuksesta meille olisi eniten hyötyä?

Blogiin kootaan myös vinkkejä ja linkkejä ja referaatteja aiheesta kiinnostuneiden iloksi ja virkistykseksi. Tervetuloa mukaan.

Martti Hellström

Martti Hellström vetämään Rehtori tutkijana-verkostoa

Suren hallitus valitsi 24.3.2008 valinnut rehtori, KT Martti Hellströmin vetämään tutkijarehtorien verkostoa. Vaikka pesti on päättynyt, ja verkoston vetovastuu siirtynyt muille, jatkan tässä rehtorien tekeminen tutkimusten seurantaa.

Rehtorit ovat tunnetusti aktiivista väkeä. Osa suuntaa energiaansa tutkimuksen suuntaan ja hakeutuu tutkijakoulutukseen.  Hyvä meille kaikille.


Kuka Martti Hellström?

Martti Hellström on 54-vuotias espoolainen, espoolaisen Auroran alakoulun rehtori. Hän on ollut opetusalalla yli 30 vuotta ja rehtorina pian 19 vuotta. Oman työnsä ohessa hän vetää päätoimittajana Luokanopettajalehteä ja kirjoittaa oppi- ja tietokirjoja. Tuorein julkaisu on PS-Kustannuksen julkaisema "Sata sanaa opetuksesta" (2008).

Pohjakoulutukseltaan Hellström on luokanopettaja. Hänen kasvatustieteen väitöskirjansa (2004) käsitteli koulujen kehittämishankkeissa viisaaksi osoittautunutta muutosotetta. Hän on kouluttautunut 2004-2005 Opekossa oppilaitosjohdon kouluttajaksi ja Microsoftin PiL-hankkeessa Fullan-fasilitaattoriksi. Hellström oli Suren Pro Rexi - 2015-koulutuskiertueen pääkouluttaja.

Hellströmillä on vaimo ja kolme aikuista lasta. Rakkaimmat harrastukset ovat kouluteatteri, opettajabändi ja vespailu.